طراحی طبیعت بی جان سیاه قلم : طبیعت بی جان یک طراحی هنری است که از اجسام بی جان استفاده می کند . نقاشی سیاه قلم نوعی هنر طراحی است که با استفاده از زغال و مداد کنته انجام میشود و بیشتر برای کشیدن چهره و طبیعت بیجان به کار میرود . به طور معمول اجسام معمولی که طبیعی هستند می توانید از آنها در طراحی طبیعت بی جان استفاده شود . در این مقاله با طراحی طبیعت بی جان سیاه قلم بیشتر آشنا خواهید شد .
معرفی طراحی طبیعت بی جان سیاه قلم
طبیعت بی جان یک طراحی هنری است که از اجسام بی جان استفاده می کند. نقاشی سیاه قلم نوعی هنر طراحی است که با استفاده از زغال و مداد کنته انجام میشود و بیشتر برای کشیدن چهره و طبیعت بیجان به کار میرود. تصاویری که از طریق سیاه قلم خلق شدهاند، گاهی بسیار حیرت آور و تحسین برانگیز هستند.
به طور معمول اجسام معمولی که طبیعی هستند می توانید از آنها در طراحی طبیعت بی جان استفاده کنید، منظور از طراحی طبیعت بی جان ، طراحی از خوراکی، گل، اجسام، حیوانات بی جان، گیاهان و درختان ، سنگ یا طراحی ازوسایل دست ساز انسان مثل ، لیوان نوشیدنی، کتاب، گلدن ها، جواهرات، سکه، لوله و … می باشد.
روش طراحی طبیعت بی جان سیاه قلم
1.ابتدا یک خط عمود ترسیم می شود. ارتفاع خط به اندازه شی مورد نظر بستگی دارد.
2. خطوط افقی روی خط عمودی رسم می شود. اگر طراحی ذهنی باشد خطوط افقی با فاصله هایی دلخواه در اندازه هایی متفاوت روی خط عمودی رسم می شود؛ اما اگر مدل چیدمان شده باشد خطوط افقی بر اساس تغییر اندازه در شی کشیده شود. خط افقی وقتی ترسیم می شود که قصد تغییر در عرض شی شکل داشته باشیم.
3.خطوط را به هم وصل می کنید و شکل کامل می شود.
4.برای افزودن عناصر سعی کنید از مواردی استفاده کنید که بی ارتباط با موضوع نباشند تا احساس طبیعی بودن بیشتری به اثرتان بدهید.
نحو ه ی آشنایی با طراحی طبیعت بی جان سیاه قلم
در کتاب ها و سی دی های آموزشی می توانید آشنایی با خطوط مختلف و نحوهی دست گرفتن ابزارهای طراحی ؛ تجسم اشیا و کشیدن آن با حداکثر خط ؛ استفاده از امکانات ابزارها در طراحی؛ رعایت نسبت یا تناسب در طراحی؛ ایجاد سایه و روشن در طراحی ؛ ایجاد سایه و روشن در اشیاء مات ؛ ایجاد سایه و روشن در اشیاء شفاف؛ ایجاد سایه و روشن در اشیاء براق؛ ایجاد سایه و روشن دریاچه؛ قرار گرفتن جنسیتهای مختلف با توجه به محیط اطراف؛ اجرای تکنیکهای سایه و روشن؛ دور نمایی یا پرسپکتیو: ترسیم خیابان، درخت، تیر چراغ برق
وسایل مورد نیاز برای طراحی طبیعت بی جان سیاه قلم
نقاشی طبیعت بی جان سیاه قلم یکی از زیباترین شاخه های هنرهای تجسمی است که در واقع می توان آن را به نوعی مادر نقاشی های دو بعدی بر روی سطوح کاغذ ، مقوا ، بوم و … دانست ، چرا که در طراحی سیاه قلم ، مخصوصا زیر شاخه طراحی چهره ، شما بیشتر از همه با نورها و سایه ها و حجم پردازی سر و کار دارید .
مداد طراحی
به عنوان اولین ابزار و در واقع مهمترین ابزار می توان به مداد اشاره کرد. به عنوان یک مداد خوب در اینجا میتوان از مداد B2 استدلر نام برد که با استاندارد بالای خود می تواند خطوطی قوی و چشم نواز را برای شما خلق کند .
پاک کن خمیری
جنسیت این پاک کن دقیقا همانند خمیر بازی بچه هاست و با خاصیت چسبندگی که دارد وقتی روی سطح کاغذ و یا مقوا کشیده می شود به سادگی خطوطی که با مداد و یا سایه هایی که با ابزار سیاه قلم (به غیر از کنته) کشیده شده است را محو و پاک می کند. بزرگترین مزیت این پاکن جنسیت خمیری آن است که به ما کمک میکند تا آن را به راحتی شکل داده و برای پاک کردن نقاط خیلی کوچک و یا سطوح گسترده تر استفاده کنیم.
و دیگر مزیت بزرگ این پاک کن این است که همانند پاک کن های معمولی پلیسه نمی دهد و درواقع از پاک کن چیزی کنده نمی شود که سطح کاغذ را کثیف کند و تمام سیاهی و رنگها را به خود می گیرد. بهترین مارک برای پاک کن خمیری مارک فابرکاستل است .
پاک کن اتودی
این ابزار یکی از جالب ترین وسایل مورد نیاز طبیعت بی جان سیاه قلم مخصوصا در طراحی چهره است، که در کشیدن تار مو، بافت های نوری و یا بازتابهای نور و… کاربرد فوق العاده ای دارد. در اینجا دو نوع پاک کن با مغزهای نازک 2.3 میلیمتر و متوسط 3.8 میلیمتر در تصویر بالا می بینید.
مغز پاک کن اتودی به راحتی قابل تعویض و بصورت جداگانه نیز فروخته می شود.
کاغذ طراحی
هنرجویان گالری طراحی تک نگاره ها برای تابلو های طبیعت بی جان سیاه قلم و مخصوصا طراحی چهره با ابزار کنته ، از مقوای اشتنباخ 160 گرم استفاده می کنند که با بافت ریز و جنسیت فوق العاده خود بافتی نرم و دلنشین را به آثار نقاشی سیاه قلم می دهد.
مقوای اشتنباخ شیری رنگ (کرم خیلی روشن) است و تفاوت مشهودی از لحاظ رنگی با کاغذ سفید دارد و در سایزهای A3 – A4 و در سایزهای بزرگ 50 در 70 و سایز 100 در 70 در بازار ایران موجود است.
تفاوت مقوای اشتنباخ و فابریانو در میزان بافت و رنگ آن است به این صورت که مقوای فابریانو سفیدتر و دارای بافتی نرمتر به نسبت مقوای اشتنباخ می باشد و انتخاب آنها بستگی به سبک نقاش و متریال مورد استفاده او بستگی دارد .
جورجو موراندی یکی از طراحان طبیعت بی جان
جورجو موراندی Giorgio Morandi ۱۸۹۰–۱۹۶۴نقاش ایتالیایی بود که نقاشیهایش از طبیعت بیجان مشهور است .
جورجو موراندی برای آن که با جدیت تمام به مسائل اصلی هنر خودش بپردازد ، هر پیوندی را با جنبشهای مد روز گسیخت . او دوست داشت اشیای سادهای مانند گلدانها و ظروفی را که در آتلیه اش داشت ، نقاشی یا حکاکی کند و آنها را از زوایای گوناگون و در نورهای مختلف بازنمایاند. او این کار را با چنان دقت و حساسیتی میکرد که آهسته آهسته ولی مطمئن ، حس احترام همکاران هنرمند ، منتقدان و هنردوستان را به خاطر کمال جویی مخلصانه اش جلب کرد. دلیلی ندارد فکر کنیم موراندی تنها هنرمند این قرن بوده که بی اعتنا به «ایسم»هایی که با سرو صداهایی در پی جلب توجه بودهاند ، خود را وقف مسائل طرح شده خودش کردهاست ؛ ولی چندان هم جای تعجب نیست که بعضی هنرمندان معاصر ما دچار این وسوسه شده باشند که از یک مد تازه پیروی کنند، یا به بیان بهتر، آن را به راه اندازند.
موراندی یکی از موثرترین عکاسان ایتالیایی زمان خود بود. فدریکو فلینی در فیلم زندگی شیرین با نشان دادن نقاشیهای او به وی ادای احترام کردهاست. موراندی در ۱۸ ژوئن ۱۹۶۴ در بولونیای ایتالیا درگذشت.
با اجازتون بازنشر شد