چگونه مشتریان خود را افزایش دهیم؟: در تمامی ایام اقتصادی چه در بحران و چه در غیر آن حفظ مشتری های قدیمی و ایجاد مشتری جدید نکته حائز اهمیتی است. برای افزایش مشتری باید دقت داشته باشید که وقتی آنها به فکر رستوران یا فست فود می افتند چه نکاتی بیشتر از همه برایشان مهم است.
با آشنا شدن با روش های مختلف و شناخت مشتری به راحتی می توانید با آنها ارتباط برقرار کرده و رابطه ای دو طرفه را ایجاد کنید به طوری که وقتی تصمیم به رفتن فست فود یا رستوان می گیرند اولین انتخاب، رستوران یا کافه شما باشد.
تبلیغات جذاب و گسترده رستوران یا فست فود خود را فراموش نکنید!
تبلیغات، مهمانان را به سوی رستوران شما می کشاند. یک بار آمدن به رستوران تان به معنای مراجعه آنها نیست. آنچه که شما در محوطه جلوی دید آنها و نیز پشت صحنه به صورت غذا ارائه می کنید مشخص می نماید که مشتری، بار دیگر خواهد آمد یا نه.
شناخت مشتری برای راه اندازی کافی شاپ پر مشتری
مشتری شما دارد پول خرج می کند، بنابراین انتظار دارد آرامش داشته باشد، غذا و نوشیدنی خوب بخورد، رفتار مناسب ببیند و با خاطره ای خوش رستوران را ترک کند و بار دیگر با خانواده یا خویشاوندان یا دوستان و همکاران به آنجا بیاید و بیشتر پول به جیب شما بریزد. بسیاری از رستوران داران می دانند چه کار کنند ولی فاصله حرف و عمل بسیار است. پس از اینکه در مورد مخاطبین مورد نظرتان تحقیق کردید و سیاست های بازاریابی مناسب را مشخص نمودید، نوبت به این می رسد که توجه تان را به انسان های واقعی معطوف نمایید. همانطور که پیش از ازدواج چند بار با شخص مورد نظرتان قرار می گذارید تا او را بشناسید، اینجا هم شما باید مشتریانتان را بشناسید. برای این کار، به دقت بالایی نیاز دارید.
برای پی بردن به خواست مشتری به حرف های او گوش فرا دهید.
گوش کنید که مشتریانتان چه می گویند. از آنها سئوالات مناسب بپرسید و جواب ها را بشنوید و یا حتی یادداشت کنید.شما باید انگیزه های آنها را بشناسید. چه چیزی باعث می شود که به رستوران شما بیایند و به رستوران دیگر نروند؟
خدمت جدید ارائه دهید
اگر مثلا به دنبال سرگرمی زنده هستند، می توانید با گرفتن مجوزهای لازم از اداره اماکن، هفته ای یک شب موزیک زنده داشته باشید و یا اگر مثلا بعد از یک مسابقه فوتبال به رستوران شما می آیند، به آنها تخفیف گروهی بدهید و موارد دیگر. مردم با انتظارات خاصی به رستوران می آیند.
نباید فراموش کرد که مشتری حق انتخاب دارد.
از دقیقه ای که مشتریان پا به رستوران شما می گذارند باید بهترین چیزهایی را که ارائه می کنید تجربه نمایند. میزبانان شما نخستین افرادی هستند که در معرض دید مشتریان قرار دارند. اگر در این مرحله برخورد شایسته صورت نگیرد، به احتمال بسیار زیاد عقب گرد می کنند و به جای دیگری می روند. اگر قرار است منتظر بمانند، به آنها زمان واقعی انتظار را بگویید. اگر بگویید پانزده دقیقه منتظر خواهید شد ولی مجبور شوند نیم ساعت منتظر شوند، فکر می کنند دروغگو و فریبکار و یا در شکل خوشبینانه ناشی هستید. اگر به جای پانزده دقیقه، پنج دقیقه منتظرشوند، عالی است و واقعا خوشحال می شوند و احساس می کنند که برایشان ارزش قائلید و در حقیقت همینطور است.
خود را به جای مشتری بگذارید تا احساسات او را درک کنید.
برای اینکه فراتر از انتظارات مشتریان گام بردارید، روش های زیر را پیشنهاد می کنیم:
- خدمات اضافی برای مشتریان داخل رستوران انجام دهید. فقط به آنها نگویید که دستشویی کجاست، آنها را همراهی کنید. بچه هایشان را سرگرم کنید. برای یک زوج، دو تا چنگال بیاورید وقتی که فقط شوهر سفارش دسر می دهد.
- به آنها داستان یا چیز کوتاه و جالب بگویید تا روز بعد در سر کار تعریف کنند و یا در صفحه اجتماعی شان در اینترنت قرار دهند. اگر قرار است جشنواره ای در منطقه یا شهر شما برگزار شود، در صورت امکان به آنها بلیت های رایگان با تخفیف دار بدهید.
- چیزهایی را پیدا کنید که برای آنها اهمیت دارد. ببینید آنها علاوه بر غذا از چه چیزی لذت می برند. اگر از پینگ پنگ بازی کردن لذت می برند، می توانید او را به یک باشگاه دعوت کنید و طرح دوستی بریزید. یا اگر دوست دارد در مورد یک
- شخصیت سینمایی، تلویزیونی و… صحبت کند، با او همصدا شوید و سعی کنید در مورد آن شخصیت اطلاعات بگیرید و یا اگر خودتان چیزهایی درباره آن شخص می دانید مطرح نمایید.
- برای مشتریان دائمی تان کارت بفرستید. سعی کنید در برخی مناسبت ها کارت های دستنویس برای این دسته از مشتریان بفرستید. در دنیای ایمیل، فرستادن کارت های دستنویس تاثیر خیلی بیشتری دارد.
- به مشتریانتان نشان دهید که آنها برای موفقیت شما مهم هستند. از آنها دعوت نمایید تا در گروه های متمرکز شرکت کنند و یا اعضایک باشگاه یا انجمن افراد ویژهVIP باشند. کاری کنید که احساس نمایند در رستورانتان سهیم هستند و می توانند نظرات و تجربیاتشان را در اختیارتان قرار دهند.
بیشتر بخوانید:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رسانه های اجتماعی یکی از راه های جذب مشتری می باشد
- رسانه های اجتماعی برای ارتباط مستقیم با مردم به وجود آمدند. اکنون وب سایت هایی وجود دارند که به شما این امکان را می دهند تا صفحات رسمی ترتیب دهید و شروع به جذب هواداران نمایید. کارهایی که در این زمینه می توانید انجام دهید عبارتند از:
- مرتبا مطالب جدید و به روز در سایت قرار دهید. ما توصیه می کنیم روزی یک بار این کار را انجام دهید. می توانید در مورد غذاها و نوشیدنی های خاص و جزئیات جالب بخش نوشیدنی، در پایان هر هفته مطالبی را ارائه نمایید.
- به خاطر وفاداری پاداش دهید. می توانید اعلام کنید که مثلا در ازای ۵ بار مراجعه به سایت، یک تی شرت با آرم رستوران هدیه داده می شود و در صورت ده بار مراجعه به آن از ۵۰ درصد تخفیف در قیمت یک پرس غذا بهره مند می شوید.
- شیپور خودتان را به صدا درآورید. اجازه دهید هواداران شما بدانند که با اکثریت آرا، پیتزای شما بهترین پیتزای شهر شناخته شده است.
- عکس ها، جزئیات رویدادها و فعالیت های روزانه خود را با مردم در میان بگذارید. مردم عاشق دیدن اجمالی پشت صحنه ها هستند. اگر نتوانستند امسال در یک مهمانی خاص در رستوران شما شرکت کنند، تصاویر آن مراسم ممکن است تضمین کننده این باشد که سال آینده سرو کله آنها پیدا شود.
- به نقطه نظرات و انتقادات آنها پاسخ دهید. دنیا در حال تماشای شماست، بنابراین پیش از اینکه به آنچه که احتملا نامنصفانه یا بی ارزش به نظر می رسد جواب دهید فکر کنید. به یاد داشته باشید که هر بازخوردی یک هدیه است.
از هواداران بپرسید چه می خواهند. شما می توانید بازخورد فوری مشتریان را بگیرید و ببنید در مورد چیزهای مختلف مثل فهرست غذایی جدید، یونیفرم کارکنان و… چه نظراتی دارند و از شما چه می خواهند